Асертивност и асертивна комуникација
Шта је асертивност и асертивно понашање?
Асертивност је понашање којим се заузимамо за себе, исказујемо своје потребе и ставове на директан и недвосмислен начин, а да притом не угрожавамо друге (извор: “The Assertive Option: Your Rights and Responsibilities”, Patricia Jakubowski, Arthur J. Lange).
Асертивно понашање доприноси да се повећа и поштовање других према нама. Други нас опажају као особе које поштују себе, које су вредне пажње.
Ако су саговорници две блиске и равноправне особе, користећи технику отварања они слободно, без страха од последица, изражавају како позитивна тако и негативна осећања у односу на доживљавање неке проблематичне ситуације, без страха да ће је саговорник лоше проценити.
Врсте комуникације
- Агресивно комуницирање – не постоји “не” као одговор, не уважавају се ставови и мишљења других.
- Пасивно комуницирање – особе које комуницирају на овај начин ће ретко када нешто одбити или рећи “не” саговорнику јер постоји страх од неразумевања, непрхватања њиховог мишљења, те се повлаче у себе и иду „линијом мањег отпора“.
- Асертивно комуницирање – јасно се изражавају и уважавају мишљења и ставови других, али нема нужног слагања са истим.
- Пасивно-агресивно понашање. Ову врсту комуницирања одликује тзв. замаскирана агресивност и разговарајући са особама које овако комуницирају често нисте сигурни како се заиста осећају и шта заиста мисле.
Како комуницирати асеривно?
Да би примена технике била ефикаснија, корисно је испратити ове кораке:
- Отварање(„Осећам се…“)
- Разлози који објашњавају такво осећање;
- Тачно изражавање сопствених хтења и жеља у односу на саговорника и проблематичну ситуацију;
- Реалистичан предлог за разрешење ситуације;
- Мишљење саговорника о предлогу.
Изрази које користимо при употреби ове технике су: Чини ме нервозним/ом, Повређује ме, Не допада ми се, Узнемирава ме, Плаши ме…
Асертивне технике
- Техника замагљивања се у склопу реченице састоји из два дела. Први део реченице је „дипломатског карактера“ јер се саговорнику признаје право на сопствену истину. У другом делу дијалога особа реално брани своје легално право.
- Техником понављања асертивног одговора особа тежи да уважи чињенице које истиче саговорник, али упорно брани сопствено право. Приликом коришћења ове технике допушта се особи да, ако је то потребно, у кратким цртама опише своју позицију у вези са основним проблемом.
Важно је да, поред вербалног, обратимо пажњу и на невербално понашање. Суочите се са саговорником лице у лице; стојите или седите усправно, задржите отворен и опуштен став; будите љубазни, али са озбиљним изразом лица. Глас треба да је смирен и благ, никако плачљив или оштар. И на том пољу треба бити асертиван.
Није тешко бити асертиван
Често се мисли да су особе које комуницирају на овај начин наивне или превише фине, што је у потпуности погрешно. Асертивност вам помаже да, остајући фини и љубазни, заправо научите да штитите себе и своја права. Да се заузмете за себе – без повлачења и страха, али и без напада, викања и агресије. Ако је то нешто што желите, свакодневна пракса и полако усвајање ове технике треба да постану нови циљ ка бољој и квалитетнијој комуникацији.