Мас-медији и њихов утицај на личност
У данашњем свету експанзије знања, технике и науке, деца су изложена великој количини нових информација, нових сазнања, различитих праваца и погледа на живот, културу, уметност, образовање.
Медији постају неизоставни део стварности и саставни део човекове свакодневице па својим утицајем креирају културу друштва и појединца. Немогуће је изоставити и њихов утицај и значај на друштвене норме, вредности али и личне принципе, поглед на свет, морална начела, естетске вредности и др. Кроз њих се нуди безброј перспектива, нових парадигми, друштвених вредности, а стварање критичког става и одговорно приступање и проналажење себе у савремености постаје велики изазов са којим се млади суочавају.
Изложеност различитим садржајима који се пласирају кроз интернет, филм штампу, доводи до формирања погледа на свет и обликовање личности деце.
Утицај филма и серија: у трци за опстанком, породица је васпитање детета препустила ,,магичној кутији“. Вредности су измењене а недостатак родитељске пажње деца замењују идолима који су увек ту за њих – јунацима из филмова, серија, реклама. У оној мери у којој је дете препуштено да само гледа различите садржаје, без комуникација са околином, може се очекивати да ТВ негативно утиче. Гледајући на телевизији стил живљења, облике понашања, стил облачења и начине опхођења, деца без размишљања то прихватају и опонашају удаљавајући се тако од свог система вредности, своје кутуре и идентитета.
Утицај реклама: Кроз рекламне програме телевизија негује потрошачко друштво, развија нове потребе које се могу задовољити рекламираним производима и сужава видике не само деци већ и одраслима, стављајући се у улогу манипулатора.
Утицај телевизије на интелект деце: велико интересовање за ТВ садржаје смањује интересовања деце за дружење, игру или спорт. Претерано гледање телевизије доводи да поремећаја пажње и понашања, што штетно утиче на успех у школи – деца имају смањену способност праћења наставе.
Утицај штампаних медија: и штампани медији имају свој удео у развоју деце који често зна да буде више негативан него позитиван. Насловне стране разних магазина су препуне разних скандалозних фотографија, псовки или неких других облика недоличног понашања.
Утицај интернета и видео игрица: када је реч о интернету свакако се могу набројати многе корисне ствари које нуди, али исто толико и штетних. Оне су утолико штетније ако се нађу у рукама оних који су недовољно зрели да могу сами разлучити шта је добро, а шта не.
Са ученицима је пожељно свакодневно радити на:
- формирању укуса ученика кроз критичан однос према програмима и информацијама са мас-медија;
- култури праћења радио и ТВ емисија;
- формирању селективног односа према ТВ програму и селективног односа према штампи;
- сузбијању садржаја сумњивих естетских вредности;
- усмеравању на квалитетне садржаје.
Због овога је потребно
- вршити анализу појединих емисија и садржаја ради утврђивања квалитета естетских компоненти;
- радити усмену анализу ефеката гледаних емисија
Расправу о овој теми погледати на следећем линку: